Luchtbehandeling Opleidingscentrum GO

In gesprek met… Jan Kraak

Date

Jan Kraak, accountmanager bij Opleidingscentrum GO˚, werd ruim vier jaar geleden gevraagd om zich voor het opleidingscentrum in te zetten. Vanwege zijn ruime ervaring in de koudetechniek en zijn brede netwerk, heeft hij vandaag de dag veel contact met collega’s uit het vak over opleiden. Hij richt zich op de vragen hoe je mensen het best kunt opleiden in een bedrijf en hoe je ze vervolgens kunt vasthouden. Binnen Opleidingscentrum GO˚ zijn er vele mogelijkheden om bedrijven te helpen met het opleiden van medewerkers. Wij spraken met hem over het ontstaan van Opleidingscentrum GO˚, het onderscheidend vermogen en het belang van een eigen opleidingscentrum.

Samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven

Opleidingscentrum GO˚ werd in 2011 opgericht. Het Opleidingscentrum is een initiatief van de NVKL en het toenmalige ORKA (platform koudetechniek), waar leerlingen opgeleid worden voor een koeltechnisch beroep in de branche. Daarnaast geeft het Opleidingscentrum trainingen in de bijscholing van monteurs in natuurlijke en synthetische koudemiddelen, adviseert het bedrijven over onderwijsmogelijkheden en neemt GO˚ het opleidingsplan over. In de beginjaren nam het opleidingscentrum zelf leerlingen in dienst die bij bedrijven werden gedetacheerd. Na een aantal jaren is men hiermee gestopt, omdat het detacheren van mensen een ander vakgebied is als wat het zwaartepunt van het Opleidingscentrum dient te zijn, namelijk het opleiden van leerlingen en medewerkers.

Opleidingscentrum GO˚ probeert jongeren aan te trekken en hen te interesseren voor het koudetechnische vakgebied. “Indien jongeren zich aanmelden zonder werkgever, dan weten wij met de kennis waar we over beschikken welke bedrijven staan te springen om hen in dienst te nemen. We vragen of de leerling een CV en motivatiebrief wil aanleveren en stellen hem vervolgens voor bij een bedrijf. Het bedrijf neemt de leerling dan (na een sollicitatiegesprek) in dienst en wij leiden hem samen met het bedrijf op. Zij komen dan bij ons in de BBL-opleiding terecht. Doordat bedrijven investeren in de leerling, kunnen ze hem vasthouden binnen het bedrijf en een toekomstbeeld geven. Het bedrijf geeft daarmee aan dat ze in de leerling willen investeren en dat ze het traject samen aangaan. De opleiding bestaat 20% uit theorie en 80% uit praktijk. In ons opleidingscentrum doen de leerlingen veel praktijkervaring op door te sleutelen aan koude, klimaat en warmtepompsystemen met zowel synthetische als natuurlijke koudemiddelen. Het opleidingscentrum is in Europa vrij uniek op dit gebied”, aldus Kraak.

Onderscheidend vermogen

NVKL heeft opleiden al sinds de oprichting hoog in het vaandel staan. De brancheorganisatie werd namelijk opgericht met het oog op de zogenoemde vestigingswet voor bedrijven, wat inhield dat ondernemers aan bekwaamheidseisen moesten voldoen. Nu de toepassing van natuurlijke koudemiddelen weer de toekomst heeft, vraagt dat van bedrijven en leveranciers in de koeltechniek om aanpassingen op het gebied van apparatuur, veiligheid en dus ook in de opleiding van monteurs. NVKL wil dat haar leden hun monteurs een goede, gedegen en dus gecertificeerde opleiding kunnen aanbieden, zodat zij veilig kunnen werken met natuurlijke koudemiddelen.

Met deze kennis in het achterhoofd werden bij de oprichting van Opleidingscentrum GO˚ de (BBL) opleidingen op het gebied van koude- en klimaattechniek bij de diverse ROC’s tegen het licht gehouden. Leerlingen volgen daar één dag (middag / avond) in de week de opleiding gedurende het hele schooljaar en werken de overige vier dagen bij een bedrijf. Volgens Kraak vroeg men zich af of het ook anders kon: “We vonden dat het anders moest en hebben toen Opleidingscentrum GO˚ opgericht en zijn daar met BBL-opleidingen begonnen, waarbij leerlingen zes keer in het leerjaar een volledige week naar het opleidingscentrum toekomen in Ede om de vakopleiding te volgen. Wat ze in een week tijd leren kunnen ze vervolgens direct in de praktijk toepassen. We geven heel intensief les en je bent ze zes keer in de hele periode kwijt, maar anders ben je ze zo’n anderhalve dag per week gedurende het hele jaar kwijt. Daarnaast bieden we de mogelijkheid aan de leerlingen om intern te verblijven in Ede.”

Het waarborgen van kwaliteit

De voornaamste reden om Opleidingscentrum GO˚ op te richten was om continuïteit in de MBO opleidingen te bieden. Bij GO˚ hebben de leerlingen prachtige faciliteiten om het vak in alle aspecten te leren, te oefenen en diverse systemen uit te proberen. Bij GO˚ gaat het om een vakopleiding en werken leerlingen continu met koudesystemen met synthetische en natuurlijke koudemiddelen in de praktijkruimtes. Als branche moeten we volgens Kraak goed onthouden waarom Opleidingscentrum GO˚ is opgericht: “We hebben in 2011 besloten om opleidingen op een centraal punt in Nederland aan te bieden om zo toezicht te hebben op wat daar gebeurt, waardoor we de kwaliteit van het onderwijs kunnen bewaken.”

Aanmelden voor aankomend opleidingsjaar

In september gaat het nieuwe opleidingsjaar van start. Belangstellenden voor het volgen van een beroepsopleiding bij Opleidingscentrum GO˚ kunnen contact opnemen met Jan Kraak (regio Zuid/West/Midden) of Roelof Robbertsen (regio Noord/Oost). Ga hiervoor naar www.opleidingscentrum-go.nl/contact/persoonlijk-advies. Om meer inzicht te krijgen in het stroomschema (de verschillende opleidingen die u na het vmbo kunt volgen) en de verschillende beroepsopleidingen die het opleidingscentrum aanbieden, gaat u naar www.opleidingscentrum go.nl/aanbod/beroepsopleidingen. Per opleiding is een aanmeldformulier beschikbaar op de website.

De ervaring van leerlingen Mike en Kenneth

Mike en Kenneth, twee jonge leerlingen die al op 16-jarige leeftijd in de koudetechnieksector zijn beland, vertellen in een interview met GO˚ hoe ze bij het opleidingscentrum terecht zijn gekomen, hoe ze het tot nu toe ervaren en wat hun toekomstplannen zijn. Zowel Mike als Kenneth liepen eerst stage in de koudetechniek. Dit beviel ze zo goed, dat ze er meer over wilden weten en zich wilden ontwikkelen. Met name de afwisseling van werkzaamheden en het feit dat je echt iets kunt betekenen voor iemand spreekt de jongens aan. Mike en Kenneth hopen op den duur een eigen bus te hebben en zelfstandig op pad te mogen gaan. Lees het volledige interview.

Opleidingscentrum GO° is een samenwerking van: