Warmtepomp supertof en maatschappelijk relevant

Date

De Dag van de Warmtepomp van Opleidingscentrum GO° in Ede op 23 september bood de bezoeker een informatief programma. Hij kon er meer leren over klantbeleving en veelgemaakte fouten bij de installatie van warmtepompen. Daarnaast was er een pleidooi van dagvoorzitter Bas Haring om klanten in te laten zien dat de warmtepomp supertof én maatschappelijk relevant is. 

“Mensen zijn enorm trots op hun espressomachine, maar dat is gewoon een machine die van koffiebonen koffie maakt. Terwijl een warmtepomp technisch veel interessanter is én bovendien maatschappelijk relevant. De tofheid van de warmtepomp wordt niet herkend.” Met deze woorden bepleit dagvoorzitter Bas Haring om de warmtepomp neer te zetten als iets wat supertof is. Haring is dagvoorzitter van de ‘Dag van de Warmtepomp’ op donderdag 23 september, een hybride evenement dat fysiek plaatsvindt bij Opleidingscentrum GO° in Ede en tegelijkertijd online gestreamd wordt.

Tekst gaat verder onder de foto:

Waarom duurzaam?

In de plenaire sessie van de ‘Dag van de Warmtepomp’ neemt Haring zelf het woord. Hij is zelf natuurlijk geen specialist, maar heeft wel de cv-installatie in zijn eigen huis aangelegd en wil de overstap naar een warmtepomp maken. Hij werpt de vraag op waarom ‘we’ iets met duurzaamheid moeten. “Je bent mensen in de toekomst ellende aan het bezorgen als je je CO2-uitstoot niet beperkt en dat is moreel niet juist.” Daarom moeten we de warmtepomp volgens Haring beter gaan verkopen, zodat mensen het ‘supertof’ gaan vinden.

Klantbeleving

Vervolgens geeft Haring het woord aan Coen Bertens die 23 jaar bij de Efteling heeft gewerkt, waarvan de laatste 7 jaar als directeur. Bertens weet veel over klantbeleving en de installateurs in het publiek daarover bijpraten. Hij legt uit waarom de Efteling streeft naar een klantbeoordeling van 9+. “Als klanten een 9+ of meer geven, komen ze terug en ze vertellen het nog eens aan 24 andere mensen, maar dat laatste doen ze helaas ook als ze een 6 of minder geven.” Kleine dingen kunnen hierbij het verschil maken, legt Bertens uit. “Voorheen zagen de medewerkers van de technische dienst er nog wel eens slordig uit en parkeerden ze hun wagentje bij een storing recht voor de ingang. Nu parkeren ze bij de achteringang en zorgen ze dat ze er netjes uitzien.”

Tekst gaat verder onder de foto:

Duurzaamheid

Ook op het gebied van duurzaamheid wil de Efteling hoge cijfers. “Maar soms staat duurzaamheid ook in de weg. We wilden bijvoorbeeld zonnepanelen op de nieuwe attractie Symbolica. Maar het ontwerpteam vond dat helemaal niks. Toen kwamen ze twee weken later terug en hadden ze van de zonnepanelen een prachtige paleistuin ontworpen.” Van een oud-manager van Disneyland Parijs leerde Bertens een wijze les. “Als je medewerkers supertevreden zijn, zijn de klanten dat ook. Bij de Efteling houdt dat in dat we de medewerkers goed opleiden en persoonlijk waarderen.” Hoe komt de installatiebranche ook aan zulke excellente medewerkers? Bertens: “Vertel aan de nieuwe medewerkers dat ze onderdeel kunnen worden van een duurzamere wereld. Dat spreekt natuurlijk aan, want de nieuwe generatie wil echt iets toevoegen. Daar liggen kansen.”

Veel gemaakte fouten

Na de presentatie van Bertens, sluit een deel van het publiek aan bij de workshop van Michel van Bronkhorst over de 10 meest voorkomende fouten bij het installeren van warmtepompen. De 1e fout gaat over het verkeerd afpersen van installaties. Van Bronkhorst: “We zien te vaak dat de druk te laag is en dat het afpersen dus niet goed uitgevoerd is. Terwijl de juiste druk wel belangrijk is om de installatie veilig te houden. Let dus bij de inbedrijfsstelling of de maximum toelaatbare werkdruk goed is ingesteld.”

Tekst gaat verder onder de foto:

Natuurlijk koudemiddel

De 2e is niet zozeer een fout als wel een ontwikkeling, vertelt Van Bronkhorst. “De ontwikkeling naar steeds meer natuurlijke koudemiddelen heeft grote gevolgen. Ik ben voorstander van het gebruik van propaan als natuurlijk koudemiddel, maar het brengt wel risico’s met zich mee. We gaan van niet-brandbare naar brandbare koudemiddelen. Daar moeten de mensen die er mee werken wel kennis over hebben.” De 3e fout die veel installateurs maken is om geen logboek aan te maken. Van Bronkhorst: “Er is een logboekplicht voor systemen van meer dan 5000 GWP, maar ook onder dat getal kan een logboek bijgehouden worden. Dat kan heel handig zijn.” Het 4e probleem dat Van Bronkhorst noemt is over- en onderdimensie bij de installatie van warmtepompen. “Het duurzaam toepassen van de juiste warmtepomp is afhankelijk van de ruimte.”

Soldeerverbindingen

Als 5e punt noemt Van Bronkhorst soldeerverbindingen. “Te veel soldeerverbindingen worden zonder stikstof gemaakt. Daardoor kan er zeker bij multisplit-installaties vervuiling in het systeem ontstaan. Het is arbeidsintensief, maar als je gaat solderen doe dat dan onder verloop van stikstof.” De 6e fout is het over- of ondervullen van installaties. “Dat is heel belangrijk voor de prestaties van de installatie. Je gebruikt veel stroom als een installatie niet goed ingeregeld is.”

Koppelingen

Het 7e punt van Van Bronkhorst is dat koppelingen vaak een bron van lekkage vormen. “Op het moment dat je de koppelingen te hard aandraait, verhoogt dat de kans op lekkage Dit wordt steeds belangrijker als er bijvoorbeeld propaan in een installatie wordt toegepast.” Als 8e probleem noemt hij de flow in de leidingen bij waterwatersystemen. “Er moet voldoende flow zijn voor waterwatersystemen. Als je kunststof gebruikt, kijk dan goed naar de koppelingen.” Het 9e punt is een flinke fout, vindt Van Bronkhorst. “Ik kom nog steeds voorbeelden tegen waarbij leidingen open en bloot in het beton gelegd worden, zonder beschermmantel. Dat gaat op de lange termijn natuurlijk niet goed en het is bovendien verplicht om een mantel te gebruiken.”

Uitleg

Als 10e punt sluit Van Bronkhorst aan bij de eerdere sprekers. “De uitleg aan klanten kan veel beter. Als je de klant goed informeert, kan het energieverbruik beperkt worden. Probeer zeker ook meetrapporten te maken en deze met de klant te delen.”

Opleidingscentrum GO° is een samenwerking van: